Overige bijlagen

Bijlage 11 - Aanbevelingen Rekenkamer

Onderzoek

Aanbeveling

Stand van zaken

Verwachte afronding

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Zorg dat de gemeenteraad inzicht krijgt, in de voor de raad, relevante aspecten van het risicomanagementbeleid en pas hiervoor het huidige beleid aan.

Door prioritering als gevolg van forse personele krapte is de doorontwikkeling opnieuw vertraagd. Op onderdelen zijn wel kleinere stappen gezet, dat proberen we in de loop van het jaar 2024 verder door te zetten.

2e halfjaar 2024

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Overweeg de huidige ondergrens (norm) van de weerstandsratio.

Door prioritering als gevolg van forse personele krapte is de doorontwikkeling opnieuw vertraagd. Op onderdelen zijn wel kleinere stappen gezet, dat proberen we in de loop van het jaar 2024 verder door te zetten.

2e helft 2024

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Bepaal aan de hand van enkele duidelijke criteria welke risico’s wel en welke niet in het risicoregister moeten worden vastgelegd.

Door prioritering als gevolg van forse personele krapte is de doorontwikkeling opnieuw vertraagd. Op onderdelen zijn wel kleinere stappen gezet, dat proberen we in de loop van het jaar 2024 verder door te zetten.

2e helft 2024

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Verbeter de toegankelijkheid (leesbaarheid) van de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Door prioritering als gevolg van forse personele krapte is de doorontwikkeling opnieuw vertraagd. Op onderdelen zijn wel kleinere stappen gezet, dat proberen we in de loop van het jaar 2024 verder door te zetten.

2e helft 2024

2021 - Versterk de verandering

Neem als raad meer politieke ruimte om de kaderstellende rol bij de Wmo in te vullen. Vraag daarbij om mogelijke keuzes en scenario’s waardoor er ook een inhoudelijk debat mogelijk is. Een andere voorwaarde voor het nemen van meer politieke ruimte ontstaat als in het beleidsplan wettelijk verplichte criteria en prestatie-indicatoren vast worden gesteld die tenminste gaan over:• Het gebruik van voorzieningen en kosten• De transformatie van de uitvoeringspraktijk (bijvoorbeeld op- enafschaling)• Oordeel van inwoners over de uitvoering van de Wmo door de gemeente• Oordeel van inwoners over de uitvoering van de Wmo door de aanbieder• Te bereiken maatschappelijke effecten Zorg dat de gekozen indicatoren zeggingskracht hebben over de door de raad gewenste doelen en effecten.

De indicatoren voor de Wmo worden besproken in de RWG Begroting en Verantwoording en mede herzien in het kader van de Integrale Visie op het sociaal domein. Deze visie wordt uiterlijk in juni 2024 verwacht. De opzet van de visie is afgestemd met het bestuur.

Eind 2024

2021 - Versterk de verandering

Controleer vervolgens op het realiseren van de prestatie-indicatoren en op doelmatige inzet van Wmo-middelen.

De indicatoren moeten eerst worden vastgesteld (met het nieuwe beleidsplan, voorzien in Q4 2023), en vervolgens toegepast (vanaf 2024) voordat kan worden gecontroleerd (in de loop van 2024 en vooral vanaf 2025) of de prestaties worden behaald.

2025 en later

2021 - Versterk de verandering

Verbeter de rechtmatigheid van de toegang door meldingen altijd vast te leggen zodat doorlooptijden gemeten kunnen worden en bepaald kan worden of wettelijke termijnen worden gehaald.

Er zijn verbeteringen doorgevoerd in het hoofdproces sociaal domein. Voor goede monitoring moeten deze ook door onze ICT-leveranciers nog worden verwerkt.

31-12-2024

2021 - Versterk de verandering

Neem de nog vast te stellen prestatie-indicatoren als uitgangspunt voor monitoring en evalueer aan de hand hiervan de resultaten van het beleid.

Deze aanbeveling heeft inmiddels opvolging gekregen in de verschillende documenten als de sociale monitor en de doorontwikkeling van het datalab.

01-06-2024

2022 - Grondig bekeken

Versterk de overdracht tussen opeenvolgende projectleiders door het actualiseren van het projectdocument met alle wijzigingen die door de kwartaalrapportages en MPG’s daarin zijn aangebracht.

Geprobeerd wordt op meerdere fronten te voorkomen dat we projectleiding moeten wisselen op projecten. Helaas is het in deze arbeidsmarkt en zeker in dit vakgebied een aantrekkelijke tijd om van baan te wisselen en dus niet geheel te voorkomen dat er verloop is en wisselingen in projectleiding zich voordoen. Het probleem zit meestal in de kennis die men met zich meeneemt bij vertrek. We zetten ons daarom op meerdere fronten in: 1. Bevorderen van tijdig aankondigen van een mogelijk vertrek om ons zo op een warme overdracht te richten. Uiteraard wordt een overdrachtsdocument gemaakt waarmee de opvolger verder kan. 2. In het Planproces dat momenteel herijkt wordt, wordt hier ook aandacht aan besteed. Het opleveren van fasedocumenten zou ondersteunend middel kunnen zijn. 3. Door optimaliseren van de wijze van documenteren en vooral het gedrag en besef hiervan.4. Door het werken in duo’s (een junior werkt altijd met een senior (of medior), waardoor tijdelijke vervangbaarheid geborgd wordt en m.n. de projectinhoudelijke kennis behouden. 5. Doorontwikkelen naar gebiedsgericht werken, waarbij we ook gebiedskennis opbouwen in een grotere groep. Ook op het gebied van makkelijk ontsloten data kunnen nieuwe projectleiders sneller op “vlieghoogte” komen en komen ze in een team dat een goede basis heeft gelegd om de opvolger in te werken maar ook om even door te kunnen zonder volledige projectleiding. 6. Het blijven “boeien en binden”. Naast het feit dat de opgaven in Ede aantrekkelijk zijn om aan te werken zijn beloning en werkplezier net zo belangrijk. Aandacht voor beloning is in deze arbeidsmarkt dus belangrijk, op gebied van werkplezier investeren in onderlinge samenwerking (bevorderd loyaliteit aan geheel, maar voorkomt niet verloop).

01-01-2025

2023 - Wonen is meer dan bouwen

Veranker als gemeenteraad de huidige ambities op het vlak van wonen in een nieuwe visie met SMART-geformuleerde doelstellingen.

Het is nog niet duidelijk wanneer de Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting intreedt. Dit betekent dat ook nog niet precies is vastgesteld hoe het verplichte volkshuisvestelijk programma (woonvisie) eruit komt te zien en aan welke eisen het moet voldoen. Het wetsvoorstel is op 7 maart jl. naar de Tweede Kamer gestuurd. Zodra de wet is aangenomen zal een uitwerking volgen. Op voorhand vinden er verkenningen plaats op regionaal niveau.

n.n.b.

2023 - Wonen is meer dan bouwen

Zet als gemeenteraad in op de navolgbaarheid van het beleid en maak duidelijke afspraken over de monitoring en evaluatiemomenten met het college.

Het is nog niet duidelijk wanneer de Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting intreedt. Dit betekent dat ook nog niet precies is vastgesteld hoe het verplichte volkshuisvestelijk programma (woonvisie) eruit komt te zien en aan welke eisen het moet voldoen. Het wetsvoorstel is op 7 maart jl. naar de Tweede Kamer gestuurd. Zodra de wet is aangenomen zal een uitwerking volgen. Op voorhand vinden er verkenningen plaats op regionaal niveau.

n.n.b.

2023 - Wonen is meer dan bouwen

Neem als gemeenteraad een brede kaderstellende en controlerende rol in het woondomein door in te zetten op vroegtijdige informatievoorziening in alle relevante stadia van de beleidscyclus.

Het is nog niet duidelijk wanneer de Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting intreedt. Dit betekent dat ook nog niet precies is vastgesteld hoe het verplichte volkshuisvestelijk programma (woonvisie) eruit komt te zien en aan welke eisen het moet voldoen. Het wetsvoorstel is op 7 maart jl. naar de Tweede Kamer gestuurd. Zodra de wet is aangenomen zal een uitwerking volgen. Op voorhand vinden er verkenningen plaats op regionaal niveau.

n.n.b.

2023 - Wonen is meer dan bouwen

Stel als college gelijktijdig met de Woonvisie een actueel uitvoeringsprogramma op met SMART acties en afspraken.

Het is nog niet duidelijk wanneer de Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting intreedt. Dit betekent dat ook nog niet precies is vastgesteld hoe het verplichte volkshuisvestelijk programma (woonvisie) eruit komt te zien en aan welke eisen het moet voldoen. Het wetsvoorstel is op 7 maart jl. naar de Tweede Kamer gestuurd. Zodra de wet is aangenomen zal een uitwerking volgen. Op voorhand vinden er verkenningen plaats op regionaal niveau.

n.n.b.

2023 - Het bos achter de boomspiegels

Zorg dat ambities en middelen met elkaar overeenstemmen

De raad wordt meerdere malen meegenomen d.m.v. informatieve sessies over de IBOR en uiteindelijk in oordeelsvormende en besluitvormende vergadering.

September 2024

2023 - Het bos achter de boomspiegels

Betrek langetermijneffecten bij de besluitvorming over de financiën voor de openbare ruimte.

De raad wordt meegenomen tijdens informatieve sessies over de IBOR en uiteindelijk in oordeelsvormende en besluitvormende vergadering.

September 2024

2023 - Het bos achter de boomspiegels

Verbeter de navolgbaarheid van het beleid voor de openbare ruimte

De raad wordt meegenomen middels informatieve sessies over de IBOR en vervolgens in een oordeelsvormende en besluitvormende vergadering.

September 2024

2023 - Het bos achter de boomspiegels

Verbeter de uitvoerbaarheid van het beleid voor de openbare ruimte

De raad wordt meegenomen middels informatieve sessies over de IBOR en vervolgens in een oordeelsvormende en besluitvormende vergadering.

September 2024

Index

Nog niet gestart

Loopt

Niet voldaan

Gedeeltelijk voldaan

Afgerond

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 12:02:34 met de export van 05/22/2024 10:19:46