Programmaverantwoording

Kwaliteit leefomgeving

Doel programma

Een leefomgeving die nu en in de toekomst schoon, heel en veilig is op een vastgesteld kwaliteitsniveau waar bewoners zich prettig in en verantwoordelijk voor voelen en een actieve rol hebben.

Ontwikkelingen in 2023

Klimaatadaptatie
Begin 2023 hebben de ministeries van BZK, IenW en LNV de 'Landelijke Maatlat voor een groene klimaatadaptieve gebouwde omgeving' gepubliceerd. Deze maatlat bevat richtlijnen voor een klimaatadaptieve inrichting. De verschillende onderdelen uit de landelijke richtlijnen nemen we mee in onze richtlijnen voor klimaatadaptief handelen. Hierdoor heeft onze uitwerking vertraging opgelopen. De richtlijnen worden opgenomen in het instrument Integraal Beleid Openbare Ruimte (IBOR).

Biodiversiteit in de openbare ruimte
Het beleid van de biodiversiteit wordt als ambitie opgenomen in het IBOR in 2024. De kaders van biodiversiteit geeft de beheerafdeling handvatten in de uitwerking naar de beheerplannen en de uit te voeren maatregelen. Zie voor verdere ontwikkelingen van biodiversiteit programma 5.

Groennorm in het stedelijk gebied
In 2023 is een begin gemaakt met het opstellen van een 'Edese' groennorm. In de gemeente hebben we te maken met verschillende typen wijken/gebieden die elk een eigen karakter hebben. Om in te spelen op de totale behoefte van een gebied wordt onderzocht of er wijkgerichte normen opgesteld kunnen worden om de leefbaarheid te vergroten. Hiervoor wordt aansluiting gezocht op ambities uit de omgevingsvisie waaraan groen een bijdrage levert. De groennorm wordt onderdeel van de richtlijnen voor een klimaatadaptieve inrichting en opgenomen in de IBOR. Afronding vindt plaats in 2024.

Vervallen wettelijke verplichting GRP
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet vervalt de wettelijke verplichting van het gemeentelijk rioleringsplan (GRP). Bij het opstellen van de Programmabegroting 2023-2026 was de geplande datum voor inwerkingtreding 1 januari 2023. Deze datum is in 2023 verschoven naar 1 januari 2024. Het GRP 2018-2022 was al met één jaar verlengd waarmee werd voldaan aan de wettelijke verplichting. In september 2023 is het nieuwe Water- en rioleringsprogramma (WRP) 2024-2028 vastgesteld als opvolger van het GRP.

Leefbare dorpen en wijken
Ede groeit. Dat brengt extra leven en bedrijvigheid in onze gemeente. Ede wil gezond en aantrekkelijk zijn en heeft daarvoor voldoende geschikte woningen, werklocaties én voorzieningen nodig. Een passend aanbod aan voorzieningen is belangrijk voor het leefbaar houden van de gemeente. Om die reden zijn referentienormen voor maatschappelijke voorzieningen uitgewerkt. Deze geven aan met hoeveel ruimte voor voorzieningen rekening moet worden gehouden bij grote projecten en gebiedsontwikkeling. Daarnaast is er in 2023 gestart met een verkenning hoe we in Ede gebiedsgerichte sturing zo kunnen vormgeven dat we met inwoners, ondernemers en ketenpartners en de leefwereld voor ogen de plannen, wensen en de uitvoering van plannen in een gebied zo goed mogelijk op elkaar afstemmen.

Kwaliteit en kosten beheer openbare ruimte
In 2023 is met aanvullende middelen extra inzet geweest om de onderhoudsachterstand van de openbare ruimte in te lopen. De beeldkwaliteit van het dagelijks beheer van de openbare ruimte is het afgelopen jaar verbeterd van een gemiddeld kwaliteitsniveau C (laag) naar net een gemiddeld kwaliteitsniveau B (basis) en komt daarmee op het afgesproken kwaliteitsniveau. De kwaliteit blijft echter onder druk staan en behoeft aandacht.

Jaarlijks voeren we een beleidsschouw van het dagelijks onderhoud (schoon) uit. Daarnaast worden door een externe partij inspecties uitgevoerd naar de technische kwaliteit van de wegen en bomen (heel en veilig). We zien vooral bij wegen, dat er vaak een verschil is tussen de beeldkwaliteit en de technische kwaliteit. Op het oog zien veel wegen er nog wel redelijk uit, maar onder het oppervlak blijkt er veel schade te zijn. Zeker voor wegen hebben we dus de taak om, omwille van de veiligheid, eerst de technische kwaliteit niet verder achteruit te laten gaan. De onderhoudsachterstand is niet verder opgelopen, maar blijft wel in stand. Het inlopen van deze achterstand is een enorme opgave die financieel veel impact heeft.

Vertraging werkzaamheden
De beperkte (personele) capaciteit op diverse afdelingen en bij aannemers zorgt ervoor dat projecten noodgedwongen worden vertraagd. In de doorontwikkeling van de organisatie wordt bekeken hoe we vertragingen in projecten tot een minimum kunnen beperken.

Financieel overzicht programma

Bedragen x € 1.000

Rekening 2022

Primitieve begroting 2023

Actuele begroting 2023

Rekening 2023

Verschil Act. begr./Rek. 2023

Lasten

Kwaliteit leefomgeving

38.323

N

35.521

N

41.869

N

41.449

N

421

V

Totaal lasten

38.323

N

35.521

N

41.869

N

41.449

N

421

V

Baten

Kwaliteit leefomgeving

15.892

V

14.772

V

15.573

V

15.818

V

245

V

Totaal baten

15.892

V

14.772

V

15.573

V

15.818

V

245

V

Saldo baten en lasten

22.431

N

20.749

N

26.297

N

25.631

N

666

V

Storting reserve

3.207

N

2.512

N

2.750

N

2.952

N

202

N

Onttrekking reserve

2.430

V

1.286

V

1.155

V

1.256

V

100

V

Resultaat

23.208

N

21.975

N

27.891

N

27.326

N

565

V

Lasten, baten en saldo

schaal x €1.000

40.705

8,4 %

10.948

2,2 %

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2024 13:07:58 met de export van 04/16/2024 12:05:36