Kwaliteit leefomgeving

Productgroep Kwaliteit leefomgeving

Bedragen x € 1.000

Rekening 2022

Primitieve begroting 2023

Actuele begroting 2023

Rekening 2023

Verschil Act. begr./Rek. 2023

Lasten

38.323

N

35.521

N

41.869

N

41.449

N

421

V

Baten

15.892

V

14.772

V

15.573

V

15.818

V

245

V

Storting reserve

3.207

N

2.512

N

2.750

N

2.952

N

202

N

Onttrekking reserve

2.430

V

1.286

V

1.155

V

1.256

V

100

V

Resultaat

23.208

N

21.975

N

27.891

N

27.326

N

565

V

Onderhoud buitengebied   € 200.000 V
Op het onderhoud van het buitengebied is een voordeel van € 200.000. Dit wordt onder andere verklaard door het extreem natte najaar in 2023 waardoor werkzaamheden aan onverharde wegen niet door konden gaan.

Actieplan Biodiversiteit   € 130.000 V
Er zijn minder subsidieaanvragen gedaan voor het vergroenen van daken in Ede. We zien ook een afname in de aanvraag voor groene schoolpleinen. Dit heeft ervoor gezorgd dat niet het volledige subsidiebudget is uitgegeven. Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan het integreren van biodiversiteit in projecten en uitvoering van beheermaatregelen door middel van het opstellen van de IBOR. Hierdoor is er minder capaciteit beschikbaar geweest voor de uitvoering van projecten. Dit budget maakt onderdeel uit van het uitvoeringsprogramma Landelijk gebied. Voor een verdere toelichting zie programma 5.

Vennootschapsbelasting reclameopbrengsten (Act. 2023 € 150.000 N)   € 120.000 N
Lokale overheden vallen vanaf 2016 onder de Wet op de Vennootschapsbelasting (VPB). Over de jaren 2021-2023 zijn in 2023 naheffingsaanslagen ontvangen voor de VPB voor de reclame-inkomsten. Deze aanslagen zijn betaald om verdere belastingrente te voorkomen. Tegen de aanslagen is bezwaar aangetekend, omdat de gemeente (net als vele andere gemeenten in Nederland) een ander standpunt inneemt. Besloten is dat de gemeente Ede meelift met een procedure die al gestart was en waar de feiten en omstandigheden vergelijkbaar zijn met die in Ede. Indien gemeenten bij de rechter hun gelijk krijgen, dan heeft ook Ede recht op teruggave van de reeds betaalde vennootschapsbelasting.

Inwonersinitiatief Wekerom (Act. 2023 € 95.000 V)   € 95.000 V
Voorstel tot resultaatbestemming (Act. 2023 € 95.000 N)   € 95.000 N
Vanuit de uitvoering van de ontwikkelstrategie stellen we voor om het inwonersinitiatief in samenhang met randvoorwaardelijke (ontwikkel)kaders voor het gehele gebied op te pakken. In het najaar is gestart met het gebiedsprogramma Wekerom/Harskamp waar dit onderdeel van uit maakt. De kosten lopen door in 2024. We stellen daarom voor een resultaatbestemmingsvoorstel voor het restant in te dienen.

Opvang van dieren (Act. 2023 € 35.000 N)    € 35.000 N
We hebben voor onze (wettelijke) dierenwelzijnstaken in 2021 een overeenkomst afgesloten met de Dierenbescherming. De Dierenbescherming heeft de taken op dierenwelzijnsvlak van ons overgenomen als regisseur en uitvoerder. De jaarkosten die we contractueel verplicht zijn te betalen, zijn gestegen door het groeiende inwoneraantal en een indexering die afwijkt van onze eigen prijscompensatie. Voor de structurele meerkosten zijn middelen beschikbaar gesteld in de Programmabegroting 2024-2027.

Exploitatie riolering (Act. 2023 € 400.000 N)   € 290.000 V
Onttrekking c.q. storting voorziening (Act. 2023 € 400.000 V)   € 290.000 N
Riolering kent een gesloten financieringssysteem. Het saldo van de baten en lasten wordt verrekend met de hiervoor ingestelde voorziening. Per saldo is in 2023 sprake van een voordeel van € 290.000. Geraamd was een onttrekking uit de voorziening van € 270.000, in werkelijkheid is een bedrag van € 20.000 gestort in de voorziening. De belangrijkste afwijkingen binnen het product Riolering worden hieronder toegelicht.

Het areaal van de mechanische riolering is sterk verouderd. Hierdoor zijn we geconfronteerd met hogere onderhoudskosten dan verwacht. Daarnaast is nog steeds sprake van hoge prijsstijgingen. Dit heeft in 2023 geleid tot een overschrijding van € 410.000. Dit is conform de verwachting bij de Actualisatie 2023. In het nieuwe Water- en rioleringsprogramma 2024-2028 is budget opgenomen om de mechanische riolering versneld te vervangen, zodat de onderhoudskosten weer dalen.

Tegenover deze overschrijding staat een voordeel van € 210.000 op het preventief onderhoud. De schade aan beschoeiingen door baggerwerkzaamheden was minder dan verwacht. Tevens hebben minder overstorten plaatsgevonden dan begroot. Eén bergbezinkbak was te vuil om onderhoud aan uit te voeren. Deze bak moet eerst gereinigd worden door het Waterschap. Het onderhoud is daarom doorgeschoven naar 2024.

Daarnaast is sprake van een voordeel van € 140.000 op het (subsidie)budget voor afkoppelen daken. Deze subsidie was in 2023 voor het eerst beschikbaar. Er is aanzienlijk minder subsidie aangevraagd dan het beschikbare bedrag. Daarom wordt in 2024 extra ingezet op communicatie.

Door een hoger aantal aansluitingen zijn de opbrengsten rioolheffing € 290.000 hoger dan geraamd.

Tot slot is de compensabele btw, begrepen in de vervangingsinvesteringen en het beheer en onderhoud, € 110.000 lager dan geraamd. Hierdoor is aan de reserve BTW-compensatiefonds € 110.000 minder BTW afgedragen.

Japanse duizendknoop   € 60.000 V
Sinds 2019 zet de gemeente zich in om op gemeentegrond de Japanse duizendknoop (JDK) te beheersen en waar mogelijk terug te dringen. De bestrijding viel dit jaar goedkoper uit doordat de bestrijding in voorgaande jaren effectief blijkt en de omvang van de JDK op gemeentegrond afneemt. Om de aanpak van de invasieve exoten te stroomlijnen is in 2023 gestart met het opstellen van een Integraal plan van aanpak invasieve exoten. De verwachting is om dit plan in het eerste kwartaal 2024 af te ronden. Hierin wordt berekend welke structurele financiële middelen nodig zijn om de invasieve exoten, waaronder de JDK, te bestrijden.

Openbare verlichting   € 80.000 V
De (mogelijk verhaalbare) schadekosten aan de openbare verlichting zijn hoger dan geraamd. Daar staat tegenover dat de onderhoudskosten lager zijn vanwege minder defecten en minder stormschade. Per saldo is sprake van een nadeel van € 20.000 op de lasten. Een aanzienlijk deel van de hogere (schade)kosten kon verhaald worden. Dit levert circa € 100.000 aan extra inkomsten op.

Aanpak kwetsbare wijken    € 85.000 V
Kosten voor de aanpak van kwetsbare wijken zijn uit middelen voor de Specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord (IZA) gedekt. Zie hiervoor de toelichting op programma 2 (productgroep Gezondheidsondersteuning).

Groot onderhoud wegmeubilair   € 120.000 V
Dotatie reserve   € 120.000 N
Vanwege onder andere personele wisselingen is er weinig groot onderhoud verricht aan het wegmeubilair. In 2024 wordt een inspectie uitgevoerd door een externe partij. Daarna wordt een (meerjarig) onderhoudsplan opgesteld. Het niet besteed budget van € 120.000 is toegevoegd aan de reserve Groot onderhoud openbare ruimte.

Groot onderhoud cultuurlijk groen   € 100.000 V
Dotatie reserve   € 100.000 N
Vanwege onder andere beperkte externe capaciteit is de benodigde inspectie en de daarop volgende maatregeltoets pas later in het jaar beschikbaar gekomen. Hierdoor is een deel van het uit te voeren groot onderhoud doorgeschoven naar 2024. Het niet besteed budget van € 100.000 is toegevoegd aan de reserve Groot onderhoud openbare ruimte.

Groot onderhoud bomen   € 90.000 N
Onttrekking reserve   € 90.000 V
In de Zeeheldenbuurt zijn, waar mogelijk, waardevolle bomen ingepast in het ontwerp. Vanwege smallere straten was het op bepaalde plekken noodzakelijk om de ondergrondse groeiplaats te verbeteren. Deze kosten waren niet voorzien, maar werden duidelijk bij de uitvoering van de werkzaamheden. Dekking vindt plaats door een onttrekking aan de reserve Groot onderhoud openbare ruimte.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 12:02:34 met de export van 05/22/2024 10:19:46