Ten opzichte van de Programmabegroting 2024-2027 zien we verschuivingen plaatsvinden in de top 10 risico’s/kansen. Nieuw in de top 10 zijn de risico’s 3, 6, 7, 9 en 10. De risico’s komen (op)nieuw de top 10 binnen doordat het risicoprofiel van gebiedsontwikkeling WFC is afgenomen. Een viertal risico's op gebiedsontwikkeling WFC zien we niet meer terugkomen in de top 10. Meer toelichting over de afname van het risicoprofiel gebiedsontwikkeling WFC is onder andere terug te vinden in hoofdstuk 3.9 Grote projecten onderdeel Project WFC.
De top 2 risico's wordt dit keer bezet door risico's binnen het sociaal domein. Deze risico's stonden bij de Programmabegroting 2024-2027 op plek 3 en 4 en schuiven, als gevolg van het wegvallen van risico's, door naar plek 1 en 2. Landelijk zien we een toename in volumeontwikkeling en kosten van het sociaal domein, met name op jeugdzorg. Verder valt op dat de meeste risico’s/kansen in de top 10 onderdeel uitmaken van de grondexploitaties. Dit laat zien dat met name de grondexploitaties zorgen voor de in financiële zin grootste risico’s/kansen, ook al is de absolute hoogte van de risico’s binnen de algemene dienst hoger.
Voor de samenstelling van de top 10 risico's nemen we zowel de risico's in niet-winstgevende plannen als de risico's in winstgevende plannen mee. Dit wijkt af van het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit waar we alleen de risico's in niet-winstgevende plannen meenemen. Op deze manier geeft de top 10 ook daadwerkelijk de 10 grootste risico's weer.
Tabel 1 - Top 10 risico's | Bedragen x € 1.000 | ||||
Omschrijving | Gevolgen | Kans | Maximaal financieel gevolg | Invloed | |
1 | Door Rijkskorting en volumeontwikkelingen zijn de zorguitgaven voor Jeugd en Wmo ondanks transformatie hoger dan het zorgbudget. | Overschrijden budget. | 50% | 5.000 | 6.00% |
2 | Investeringen in preventie vanuit de hervormingsagenda jeugd resulteert niet in de verwachte kostenbesparing. | Meer geld nodig voor jeugdzorg dan begroot. | 50% | 4.900 | 5.89% |
3 | Gebiedsontwikkeling WFC: dure programma wordt steeds moeilijker afgezet in de markt. | Lagere opbrengsten. | 50% | 4.600 | 5.49% |
4 | Gebiedsontwikkeling WFC: parkeren is commercieel niet te exploiteren. | Bijdrage aan onrendabele top parkeren. | 50% | 4.063 | 4.87% |
5 | Voldoen aan de subsidievoorwaarden voor betaalbare woningbouw. | Verkrijgen van WBI-subsidie van het Rijk op basis van beschikking. | 75% | -2.500 | 4.49% |
6 | Gebiedsontwikkeling Food en Businesspark De Klomp: ontwikkelen van particuliere kavels op bedrijventerrein conform exploitatieplan. | Meer inkomsten in de grondexploitaties door ontvangen van exploitatiebijdrage. | 50% | -3.438 | 4.12% |
7 | Achterstallig onderhoud van kapitaalgoederen. | Kwaliteitsverlies. | 40% | 3.800 | 3.64% |
8 | Gebiedsontwikkeling WFC: risico's op vertraging bij de bestemmingsplanprocedure (stikstof, bezwaar en beroep). | Hogere plankosten en extra rentekosten door langere doorlooptijd. | 50% | 2.823 | 3.37% |
9 | Gebiedsontwikkeling Food en Businesspark De Klomp: niet volledig ontvangen van exploitatiebijdragen. | Niet ontvangen van de exploitatiebijdrage. | 25% | 4.910 | 2.98% |
10 | Gebiedsontwikkeling WFC: de opbrengststijging voor bouwgrond blijft achter op de geplande stijging. | Lagere opbrengst bouwgrond. | 25% | 3.541 | 2.12% |
Voor een toelichting op de systematiek van kansinschatting van de risico's verwijzen we naar de bijlage Toelichting paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.