Preventieve ondersteuning

Productgroep Maatschappelijke ondersteuning

Subdoel

Een sterkere sociale basis met meer/gerichtere activiteiten en inwoners die zich inzetten in de buurt zodat:

  • Het welzijn van onze inwoners gelijk blijft of verbetert.
  • Inwoners langer actief zijn en ondersteuning zoeken bij elkaar.
  • Inwoners voor hun problemen vaker een passende oplossing vinden bij informele en vrij toegankelijke ondersteuning en zorg, in plaats van bij formele zorg.
  • We meer zicht krijgen op de eenzaamheid en deze waar mogelijk kunnen verminderen.

Prestaties

Wij voeren het actieprogramma ‘versterken sociale basis en preventie’ uit:

  • We subsidiëren onder andere sociaal werk, bewonersinitiatieven, inloopvoorzieningen en vrijwilligersorganisaties.

  • We zorgen voor afstemming tussen de inzet van de sociale basis, de vraag van inwoners en de doelstellingen van de gebiedsagenda.

  • We faciliteren de samenwerking binnen de sociale basis, onder andere door in de subsidie- en inkoopafspraken samenwerking als vereiste op te nemen en door de samenwerking te regisseren. In 2023 zetten we in op het verder verbreden en verduurzamen van het netwerk dat inmiddels is ontstaan.

  • Wij stimuleren laagdrempelige activiteiten voor alle inwoners.

  • Wij zorgen ervoor dat er vroegtijdig ondersteuning is voor ouderen, onder andere door het huisbezoek door (getrainde) vrijwilligers. We verbreden de doelgroep van dit huisbezoek van 80-jarigen naar 75-jarigen.

  • We stimuleren dat inwoners elkaar meer ontmoeten in de buurt-, wijk- en dorpshuizen, door de vrijwillige bestuurders te ondersteunen op basis van de visie BWD-huizen.

Subdoel

Er zijn meer mantelzorgers en minder mantelzorgers zijn overbelast.

Prestaties

We voeren de actielijn mantelzorg (actieprogramma sociale basis en preventie) uit; dit bevat onder andere:

  • Het waarderen en ondersteunen van mantelzorgers en *

  • Het stimuleren van samenwerking tussen formele en informele zorg.

  • Het continueren van de pilot logeerzorg waarin mantelzorgers ontlast worden, zodat zij de zorg beter vol kunnen houden.

* We brengen de wensen van mantelzorgers in kaart en wijzigen het aanbod waar nodig. We toetsen ideeën bij de klankbordgroep mantelzorgers en halen signalen op. Zo kan de mantelzorgwaardering nu aangevraagd worden voor mantelzorgers van 12 jaar en ouder. De mantelzorgwaaier is op verzoek aangepast naar een mantelzorggids.

Subdoel

Het stabiliseren van de leefbaarheid in delen van Veldhuizen (Horsten en Burgen) en Ede-Zuid (Hoogbouw-Zuid, de Uitvindersbuurt en de Elskamp).

Prestaties

  • Het voortzetten van extra acties en interventies uit het ‘Ontwikkelperspectief delen Veldhuizen en Ede-Zuid’.

Subdoel

Problemen met betrekking tot opvoeden en opgroeien worden voorkomen en/of verminderd.

Het CJG is het vanzelfsprekende adres voor alle ouders, kinderen en jongeren bij opgroei- en opvoedingsvragen.

Vraag en aanbod op het gebied van preventieve jeugdhulp sluiten goed op elkaar aan.

Prestaties

  • Wij voeren het 'uitvoeringsplan jeugdbeleidsplan', onderdeel preventie uit: ondersteuning is zo vroeg mogelijk, het CJG is zichtbaar en bekend en er is een passend preventief aanbod.

  • We maken afspraken met partners over het meten van de resultaten van het uitvoeringsplan, onderdeel preventie. Wanneer nodig sturen we bij.

  • We zorgen voor afstemming tussen de inzet vanuit preventieve jeugdhulp, de vraag van inwoners en de doelstellingen vanuit de gebiedsagenda.

  • Wij subsidiëren partners en hebben inkoopopdrachten met partners om preventieve ondersteuning te realiseren en jeugdactiviteiten uit te voeren, zodat:

    • Er voldoende en passend aanbod is;
    • Jongeren en ouders ondersteund worden, om problemen met betrekking tot opvoeden en opgroeien te voorkomen/verminderen.
    • Er meer activiteiten zijn voor jongeren en zij een positieve tijdsbesteding hebben.
  • We verlengen ons huidige beleidsplan Jeugd en Onderwijs met een jaar om samen met onze partners lokaal en regionaal plannen te maken voor de volgende periode.

  • We faciliteren en stimuleren samenwerking: in de subsidie- en inkoopafspraken nemen we samenwerking als vereiste op.

Subdoel

Statushouders die onder de nieuwe Wet Inburgering moeten inburgeren krijgen van de gemeente een duaal inburgeringstraject aangeboden zodat zij sneller inburgeren en integreren in de Edese samenleving én financiële zelfstandigheid bereiken via (regulier) werk.

Prestaties

Wij voeren de taken uit die in de nieuwe Wet Inburgering (nWI) aan gemeenten zijn opgelegd:

  • Samen met Werkkracht, Vluchtelingenwerk en taalaanbieders verfijnen wij de duale trajecten: inburgering gecombineerd met participatieve activiteiten (waar mogelijk: werk).

  • Samen met onder andere Werkkracht en Vluchtelingenwerk verfijnen we de brede intake en PIP (persoonlijk Plan Inburgering en Participatie) zodat elke inburgeraar een passende inburgeringsroute aangeboden krijgt.

  • We ondersteunen inburgeraars die onder de oude wet (i.c. Ondertussengroep) zijn ingestroomd, om te bevorderen dat zij het inburgeringsexamen behalen.

  • We bieden (extra) ondersteuning en maatwerk aan statushouders die onder de oude wetgeving inburgeren en die minder dan een jaar inburgeringstermijn over hebben. Voor hen kopen we bijvoorbeeld extra taallessen in.

  • De wijze waarop we de nieuwe wet uitvoeren wordt afgestemd binnen de arbeidsmarktregio. Op die manier kunnen we van elkaar leren, scheppen we randvoorwaarden die gezamenlijke inkoop (bijv.) mogelijk maken en zo hoge kwaliteit diensten in te kunnen kopen die ten goede komen aan de inburgeraars.

  • We bieden extra begeleiding aan (m.n.) jonge statushouders die kamergewijs zijn gehuisvest. Die begeleiding moet overlast t.g.v. lawaai en hygiëne minimaliseren.

Subdoel

Meer volwassenen beschikken over taal-, reken- en digitale vaardigheden.

  • Het bereik onder de NT1 doelgroep (i.c. autochtone inwoners) én
  • het aantal deelnemers aan NT1- trajecten wordt jaarlijks vergroot.

Prestaties

  • We trainen medewerkers om laaggeletterdheid beter te herkennen.

  • We ontwikkelen inzicht in het werkelijke aandeel laaggeletterden onder de verschillende klantgroepen die zich voor dienstverlening melden bij de gemeente, Taalhuis, bibliotheek en andere vindplaatsen.

  • We maken inwoners bewuster van de gevolgen van laaggeletterdheid. In onze communicatie-uitingen gebruiken we praktijkvoorbeelden om onze boodschap toe te lichten.

  • Wij kiezen een structurele vorm van screening zodat wij uiterlijk in 2023 een instrument hebben (zoals bijvoorbeeld Taalmeter) dat standaard onderdeel is in het aanvraagproces van een uitkering, een schulddienstverleningstraject, aanvraag Wmo-voorziening, enz.

  • We wisselen kennis en ervaringen over datgene wat goed aanslaat bij de NT1-doelgroep uit in de landelijke, regionale, ambtelijke overleggen rond volwasseneneducatie. Zo willen we voortdurend aan de kwaliteit van dienstverlening aan laaggeletterden blijven werken.

Subdoel

Meer (kwetsbare) inwoners doen mee aan de samenleving in al haar facetten, wonen zo lang mogelijk zelfstandig en ervaren daarbij minder fysieke en mentale drempels.

Prestaties

  • Het ‘bevorderen van een inclusieve samenleving’ is één van de toetsingselementen binnen ons subsidiebeleid.

  • Wij voeren het inclusiebeleid uit:
    • De voortdurende verbetering van de toegankelijkheid van openbare ruimte, publieke gebouwen en dienstverlening zijn een blijvend aandachtspunt.

    • Wij stimuleren ondernemers, maatschappelijke organisaties en derden om bij te dragen aan een inclusieve samenleving waarin niemand wordt uitgesloten en mensen elkaar met respect voor elkaars identiteit en achtergrond ontmoeten en samenleven.

    • Met de subsidieregeling Diversiteit en Inclusie stimuleren we dat in de samenleving steeds meer inclusieve initiatieven ontstaan. Deze regeling evalueren we in september 2023.

    • Bij het ontwikkelen van initiatieven tegen discriminatie sluiten we aan op de voorstellen die de Nationaal Coördinatie tegen Discriminatie en Racisme gaat doen.

    • Als Regenbooggemeente werken wij aan de zichtbaarheid, de sociale acceptatie en de sociale en fysieke veiligheid van mensen met een lhbti-achtergrond.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 12:02:34 met de export van 05/22/2024 10:19:46