Subdoel | Iedere peuter maakt een sterke start in het primair onderwijs. |
---|
Prestaties | Wij zorgen er samen met partijen voor dat: | |
---|
- Peuters in Ede terecht kunnen op een VVE-geregistreerd kindcentrum naar keuze.
| |
---|
- 85% van de VVE-peuters VVE-ondersteuning krijgt op een VVE-kindcentrum. *
| |
---|
- Er een VVE-toeleider is om VVE-peuters naar een VVE-kindcentrum te leiden.
| |
---|
- Er een vraaggericht aanbod is voor gezinnen die vanuit een pedagogische overtuiging hun kind niet naar een kindcentrum brengen.
| |
---|
- Er gratis reguliere- en VVE-peuteropvang is voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag + gratis VVE opvang voor ouders met een smalle beurs.
| |
---|
- Er extra tutoring is voor VVE-peuters (NPO).
| |
---|
- Het Integraal Kwaliteitsprogramma VVE gerealiseerd wordt door het bieden van zorg of extra pedagogisch medewerkers in de kinderopvang (voor peuters die extra aandacht nodig hebben) en door samen te werken aan inclusievere peuteropvang.
| |
---|
* Nog niet 85% van de peuters met een onderwijsachterstand maakt gebruik van het VVE-aanbod. Extra aandacht wordt ingezet om drempels zo laag mogelijk te houden, via het consultatiebureau, de VVE-toeleider en gratis VVE. Uit een inventarisatie blijkt dat er wachtlijsten zijn bij enkele VVE-locaties op de 'drukke' dagen. Samen met de partners wordt onderzocht wat mogelijk is.
Subdoel | Er zijn minder kinderen met achterstanden. |
---|
Prestaties | - We controleren VVE-geregistreerde kindcentra of ze voldoen aan de wettelijke eisen.
| |
---|
- We zorgen ervoor dat nieuwkomers met forse taalachterstand deelnemen aan onderwijs.
| |
---|
- We verkennen en starten samen met het onderwijs de mogelijkheden van een integrale voorziening voor VO leerlingen die door taalachterstand of andere beperkingen (nog) niet kunnen doorstromen naar regulier onderwijs/werk.
| |
---|
- We verlengen ons huidige beleidsplan Jeugd en Onderwijs met een jaar om samen met onze partners lokaal en regionaal plannen te maken voor de volgende periode.
| |
---|
Subdoel | Potentials op de basisschool worden extra uitgedaagd. |
---|
Prestaties | - Wij zorgen dat er een alternatief aanvullend aanbod komt voor 'ondernemende herrieschoppers' in het primair onderwijs (de klusklassen).
| |
---|
- We voeren de nieuwe Gelijke Kansen Agenda uit.
| |
---|
Subdoel | Jeugdhulp en (passend) onderwijs sluiten goed op elkaar aan. |
---|
Prestaties | - Wij voeren schoolpilots uit om het gebruik van jeugd GGZ te verlagen.
| |
---|
- Wij zorgen ervoor dat kinderen met een ondersteuningsbehoefte voor het vierde jaar een ondersteuningsplan hebben. **
| |
---|
- We voeren de regionale focusagenda jeugd en onderwijs uit in samenwerking met regiogemeenten en Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs.
| |
---|
- We realiseren regionaal schoolpilots speciaal onderwijs om kwetsbare kinderen eerder en beter te ondersteunen.
| |
---|
- We geven uitvoering aan een regionaal gericht basisschoolaanbod voor kinderen met ernstige beperkingen in het autistisch spectrum met onderwijspotentie die nu nog volledig jeugdhulp ontvangen.
| |
---|
** Er is inmiddels extra dienstverlening gerealiseerd voor peuters met een ondersteuningsvraag. Het realiseren van een plan voor ondersteuning op school ligt bij het onderwijs. We zien dat er momenteel wachtlijsten ontstaan voor het gespecialiseerd onderwijs. Samen met de scholen en samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs wordt gekeken naar de oorzaken en oplossingsmogelijkheden.
Subdoel | Alle kinderen krijgen een passend diploma. |
---|
Prestaties | - Wij zorgen voor een voorziening/schakelroute voor jongeren die tussen wal en schip dreigen te raken.
| |
---|
- We hebben alle jongeren in beeld: ze zitten op school, hebben werk of ontvangen begeleiding.
| |
---|
- We realiseren de maatregelen zoals opgenomen in ons Regionale VSV programma 2020-2024, zodat het aantal schoolverlaters afneemt.
| |
---|