Doel
De Parklaan is nodig voor een goede ontsluiting van de nieuwe ontwikkelingen op de Kazerneterreinen, de Spoorzone, World Food Center en het ENKA-terrein. De Parklaan biedt een oplossing voor verkeerskundige problemen aan de oostkant van Ede en is onderdeel van de KennisAs Ede-Wageningen.
Stand van zaken
Het project Parklaan beschikt voor het hele tracé over een onherroepelijk bestemmingsplan en vergunning wet Natuurbescherming. De Parklaan kent verschillende onderdelen met hun eigen dynamiek voor ontwerp en uitvoering:
- Noord; rotonde N224 tot ontsluiting Mauritskazerne - Klinkenbergerweg (incl. Nieuwe Kazernelaan).
- Midden; Akulaan - Hoekelumse Eng.
- Zuid; Hoekelumse Eng - de Poortwachter bij de Dr. W. Dreeslaan.
- Kruispunt ontsluiting Mauritskazerne - Klinkenbergerweg.
- Carpoolplek Maanderdijk.
- Theehuis Hoekelum.
Ad 1 t/m 3 - De aanbesteding voor deze delen is medio 2021 afgerond met de gunning en is sinds oktober 2022 in uitvoering. Na het verleggen van kabels en leidingen door de nutspartijen, legt de aannemer de weg, met bijbehorende groen en andere werkzaamheden (fietsonderdoorgang, geluidschermen, openbare verlichting, etc.) aan. Helaas heeft de uitvoering van het project vertraging opgelopen.
Oorzaken vertraging
- Bij het kappen van de bomen in het najaar 2021 zijn in verschillende bomen op het tracé eekhoornnesten aangetroffen. Dat betekende dat die bomen en de bomen in een straal daaromheen niet gekapt mochten worden tot het moment dat de nesten leeg zijn. Nadat de eekhoorns hun nesten hebben verlaten, zijn de laatste bomen begin september 2022 gekapt. Het later kappen dan gepland betekende dat het werk in deze gebieden tot die tijd stillag.
- Op grote delen van het tracé van de Parklaan moeten kabels en leidingen (K&L) worden verlegd. Deze verleggingen moeten plaatsvinden voordat de Parklaan kan worden aangelegd. Bijvoorbeeld omdat deze onder de toekomstige weg, fietspad of stoep komen te liggen. De voorbereidingen voor de verleggingen zijn geruime tijd geleden gestart. Helaas bleek het verleggen complexer dan gedacht en is toch vertraging ontstaan en zijn uitvoeringstermijnen langer dan op voorhand ingeschat. Het gevolg is dat de aanleg van de Parklaan later is gestart. Op Noord zijn de werkzaamheden in het voorjaar 2023 afgerond. Op Midden en Zuid zijn de werkzaamheden gestart in januari 2023 en worden, met de laatste riolerings- en K&L-werkzaamheden bij de nieuwe inrit naar De Reehorst, afgerond in Q1 2024.
- Gedurende de werkzaamheden loopt de aannemer op verschillende momenten aan tegen diverse vervuilingen in de grond en is op Midden onder andere een niet bekend zijnde asbestcementleiding aangetroffen. Daarnaast heeft de vele regenval in het laatste kwartaal 2023 negatieve invloed gehad op de voortgang in de uitvoering.
Uitvoeringsplanning
Met de aannemer is in maart 2022 een proces gestart om de uitvoeringsplanning te herzien, passend bij het oplossen van de verschillende issues. Hiervoor zijn verschillende scenario’s voor de uitvoering in beeld gebracht. Dit heeft in juli 2022 geresulteerd in een versie van de uitvoeringsplanning die basis was voor de informatie aan de gemeenteraad en voor verdere optimalisaties. Om te kunnen starten met de aanleg van het noordelijke deel, is de onderliggende planning vastgesteld. De uitvoeringsplanning wordt regelmatig gemonitord en, indien nodig, geactualiseerd. Dat heeft eind 2023 geleid tot een versie die duidelijkheid geeft over de openstelling van de gehele weg in juni 2024.
De aannemer heeft het tracé opgedeeld in drie delen: Noord, Midden en Zuid:
- Noord: Na de openstelling van de Generaal Hackettlaan in juni 2023, is dat deel, met het planten van de laatste bomen voor Kerst 2023, nagenoeg afgerond. De aanleg van de Nieuwe Kazernelaan wordt in fasen uitgevoerd. Net voor Kerst 2023 is de weg in zijn geheel opengesteld. De laatste werkzaamheden begin 2024 bestaan uit het wijzigen van het kruispunt Arnhemseweg/Nieuwe Kazernelaan, het planten van een aantal bomen en weghalen van lichtmasten.
- Midden: De werkzaamheden van de aannemer zijn gecombineerd met de werkzaamheden van nutspartijen, het warmtebedrijf en een rioolvervanging. Hiermee is de scope van de werkzaamheden op dit deel verruimd met werkzaamheden die niet persé noodzakelijk zijn voor aanleg van de Parklaan, maar door deze in combinatie uit te voeren wel het beste voor Ede zijn.
Per 16 januari 2023 trad het verkeerssysteem 1.0 in werking. Het effect is dat automobilisten alleen in de richting van Bennekom kunnen rijden (eerst via de westzijde, in de loop van 2023 aan de oostzijde). Vanaf dan zijn de gecombineerde werkzaamheden op dit tracé gestart. Gedurende 2023 zijn, naast de K&L-werkzaamheden, de aansluitingen met de Akulaan, Enkalaan en Zandlaan gerealiseerd en is de fietsonderdoorgang Hoekelum aangelegd.
Het eerste halfjaar 2024 staat in het teken van de afronding en gefaseerde openstelling van de weg;
- De fietsonderdoorgang Hoekelum en het nieuwe fietspad langs de Edeseweg worden vanaf half maart opengesteld.
- Vanaf begin april kunnen automobilisten op de Edeseweg tot aan de rotonde Horalaan in twee richtingen rijden.
- De werkzaamheden aan de Bennekomseweg zijn eind juni klaar, de weg blijft tot die tijd nog éénrichtingsverkeer. De aannemer heeft deze periode nodig om op dit deel de asbestcementleiding te verwijderen, de rioleringswerkzaamheden af te ronden en onder andere de rotonde ter hoogte van De Reehorst af te maken.
Ad 3 - Het kruispunt is in 2021 opgeleverd
Ad 4 - Het kruispunt is in 2020 opgeleverd.
Ad 5 - Carpoolplek is begin 2021 opgeleverd.
Ad 6 - De verplaatsing en renovatie zijn eind 2022 afgerond. Het theehuis is eind 2023 verkocht. In 2024 wordt het geleverd en wordt de tuin ingericht.
Financiën
De gemeenteraad heeft in totaal € 66,97 miljoen beschikbaar gesteld voor realisatie van de Parklaan. Dat is inclusief het krediet om de maatregelen uit het handboek KennisAs uit te voeren. Punt van aandacht blijven prijsstijgingen in de markt, vertraging en onvoorziene kosten tijdens de uitvoering. Om de extreme prijsstijgingen als gevolg van covid en de oorlog in Oekraïne op te vangen is in de Programmabegroting 2023-2026 bij de vorming van de stelpost ‘prijsstijgingen’ rekening gehouden met een nadeel voor de Parklaan. In het laatste kwartaal 2023 is overeenstemming bereikt met de aannemer over het bedrag dat deze contractueel in rekening mag brengen.
Begin 2024 wordt de businesscase geactualiseerd. Aansluitend wordt de gemeenteraad een kredietvoorstel voorgelegd om het nog benodigde krediet vast te stellen.
Tabel 1 | Nominale bedragen x € 1 miljoen | ||
---|---|---|---|
Investering | € | Dekking | € |
Gerealiseerde boekwaarde | 63,6 | Provincie Gelderland (GSO-4 en MIAM) | 6,5 |
Nog te maken kosten | 7,5 | Provincie Gelderland (NSL, luchtkwaliteit) | 0,6 |
Bijdrage algemene dienst gemeente Ede | 58,3 | ||
Bijdragen derden t.b.v. realisatie Poortwachter | 3,1 | ||
Dotatie naar project Spoorzone Ede | -3,6 | ||
KennisAs | 2,0 | ||
Totaal | 71,1 | 66,9 | |
Resultaat (reëel) | -4,1 |
Risico’s
Binnen het beschikbare krediet is geen risicoreserve begroot. Het risicodossier wordt periodiek geactualiseerd. Het voordoen van de risico’s leidt mogelijk tot onvoldoende budget voor de realisatie van de Parklaan. De risico's worden meegenomen in de berekening van het benodigde weerstandsvermogen van de gemeente. Om sturing te houden op de risico’s zijn afspraken gemaakt hoe om te gaan met een nieuw risico, de waardering en het benoemen, actualiseren en monitoren van beheersmaatregelen.